سه نکته مهم درآموزش حرفه ای پایه

Image result for ‫عکس های پینگ پنگ‬‎

پس از گزینش و انتخاب افرادی که دارای تناسب بدنی مناسب برای این ورزش هستند و البته فاکتورسرعت و ضریب هوشی انها کاملا مد نظر بوده برنامه ریزی تمرین با زمان بندی مناسب از همان ابتدا لازم و ضروری است .اکثر بازیکنانی که شروع این ورزش را بدون برنامه گذرانده باشند و پس از این مهم توسط مربی برای تمرین انتخاب می شوند هر چند به نظر مربی در موقع انتخاب مستعد قلمداد شده ولی اسکلت ورزشی اولیه او بی برنامه شکل گرفته و زمان زیادی به مرور بایستی برای رفع و رجوع مشکلات و نقاط ضعف آن بازیکن تلف کرد.ممکن است این بازیکن لحظه ای و در زمان کوتاه موفق باشد ولی در دراز مدت اینطور نخواهد بود .  

اگر دقت کنیم بازیکنان حرفه ای و در سطح بالای قهرمانی ما وقتی زیر نظر مربی حرفه ای و خوب می روند مشاهده می کنند که آن مربی دلیل عدم ادامه پیشرفت را ضعفهای تکنیکی اعلام می کند ان بازیکن تا قهرمانی ایران امده ولی برای موفقیتهای بعدی بایستی ضعفهای تکنیکی مثلا تاپ اسپین فورهند را درست کند چون ان اسکلت بندی ساخته شده اولیه نقصی را در بدو شروع داشته که هم اکنون سرعت ساعد بیشتر را پذیرا نیست.

و اکثرا بازیکنان ما در ایران این مشکل را دارند. رفع و رجوع آن خود برنامه ریزی اختصاصی و فنی را می طلبد که بسیار حساس و کار مشگلی است چرا که ان ضربه غلط سالها همزمان با اجرای دیگر تکنیکها صحیح استفاده شده و هم اکنون نیز بایستی در ترکیب با تکنیکهای و تاکتیکهای دیگر این مهم رفع و رجوع شود و مسئله فقط همان ضربه ناقص نخواهد بود.تکنیکها بصورت زنجیر بهم متصلند و باید در این غالب نقص را برطرف نمود.

با توجه به مورد مزبور ۳ نکته در بدو شروع تمرین حرفه ای فرد مبتدی مد نظر و بسیار مهم است .

۱-برنامه داشتن مربی و اجرای دقیق و سیستماتیک آن

..مثال برنامه ریزی ۳ ماهه هر هفته ۳ جلسه ۲ ساعته و هدف یادگیری فورهند و بکهند بصورت اجرای ساکن و در حال حرکت مد نظر است.
اشنایی با توپ و راکت راکت گیری و زدن ضربه با رو سپس پشت راکت و نهایتا ترکیبی پشت و رو و همین حرکات در حال حرکت پا اجرا خواهند شد.برای هر مورد حد اقل ۲ جلسه و دادن برنامه تمرین در خانه نیز لازم می باشد.این تمرینات با انگیزه ایجاد کردن و توام با بازیهای مختلف بدون میز (دقت فرمایید)بایستی اجرا و دقت در موقع تمرین بسیار مهم است.

جلسه نهم و دهم سایه زنی فورهند اغاز و در حال حرکت این تکنیک نیز پس از تسلط کافی مد نظر می باشد.ریلاکس بودن بازیکن بدون گرفتگی عضلات در موقع سایه زدن از نکات مهم و در موقع گرفتن عضلات نرمشهای شبه تکنیک لازم است.

جلسه یازدهم و ۱۲ و ۱۳ تمرین توپ اندازی روی میز توسط مربی برای بازیکن انجام و در این مقطع توپ بصورتی برای بازیکن ارسال می شود که دقیقا پس از برخورد با میزش ارتفاع و نقطه اوج توپ (دقت فرمایید)در موقع ضربه راس مثلثی که قاعده ان قفسه سینه بازیکن است تنظیم شده باشد.

در بین تمرینات سایه زنی بکهند اموزش داده می شود و سایه زنی ان نیز اجرا می گردد.
جلسه ۱۵ تا ۲۰ همراه با اجرای تکنیکهای فورهند و سایه زنی بکهند ارسال عملی توپ روی بکهند نیز اغاز و هر موقع بازیکن در زدن ضربات فورهند خسته شد بکهند اجرا و این مهم باعث رفع خستگی او خواهد بود.(عضلات جلو برنده و باز گرداننده).پس با فاصله زمانی کم در برنامه تمرینی فورهند و بکهند با هم آموزش داده شوند.

از جلسه ۲۰ تا ۳۰ که بازیکن تسلط بیشتری پیدا خواهد کرد ارسال توپهای کمی با سرعت بیشتر و در نقاط کمی مختلف و بصورت ساکن و در حال حرکت هر دو تکنیک اجرا و کاملا حرکات پا و بکارگیری آنها در این شرایط مهم و لازم و ضروری است.

تا جلسه ۳۰ بازیکن فقط با مربی سر میز بازی خواهد کرد.و مربی بایستی بصورت گام به گام توپها را بصورتی ارسال کند که بازیکن براحتی تکنیک مربوطه را اجرا و به مرور زمان و با حساسیت خاص این ارسالها روی نقاط مختلف و با سرعت کمی بیشتر بدون انکه بازیکن احساس کند (دقت فرمایید)انجام پذیرد.

از جلسه ۳۰ تا ۳۶ که ۳ ماه هفته ای ۳ جلسه این تمرینات انجام پذیرفت بازیکن باید با بازیکن هم طراز خود یا بازیکن بهتر از خود روی میز تمرین فورهند و بکهند را اجرا نماید.بنابر این هیچ بازیکنی بدون مربی در طول ۳۰ جلسه تمرین نباید پشت میز رفته و با بازیکن مبتدی دیگری بازی کند.(دقت فرمایید.)

در طول تمرینات ۳۶ جلسه ای ابتدا کشش عضلات و دویدن و نرمش کردن و حرکات پا و اجرای پیش زمینه تکنیکها و اصل تکنیک و در پایان دویدن و نرمش و برگشت به حالت اولیه با حرکات کششی و نهایتا صحبت و نتیجه گیری در مورد تمرین امروز و تشزیح تمرین جلسه بعد لازم و ضروری است.

۲-نظم و اهمیت دادن به شعائر پهلوانی و اخلاقی فرهنگی.

این مورد علاوه بر تاثیر مثبتی که در اینده جامعه و اینده سازان ما خواهد داشت (ممکن است همین بازیکن در اینده نماینده مجلس یا رئیس جمهور ما بوده و سرنوشت مردم و فرزندانمان در دست ایشان یا مسئول اموزش ما شود و…..) باعث پیشرفت فنی سریعتر بازیکن نیز خواهد بود چون ارزشها را بیشتر لمس و با ارامش بالاتر و بهتری تمرین کرده و پذیرای مطالب جدید براحتی نیز خواهد بود.

۳-صبوری مربی و بازیکن و جدیت و دقت لازم در طول تمرینات.

این نکته بسیار مهم است.برای رسیدن به هدف بایستی جدی بود و صبور .هر جا تمرینی جواب نداد براحتی به مرحله قبل برگردیم و مجددا تمرین قبلی را که به این تمرین امروز و همین طور ترین جلسه بعد متصل است تکرار کنیم.بازیکنی که فورهند و بکهند صحیح را بزند هیچ مشگلی در اینده سد راه پیش رفت او نخواهد بود چرا که این دو مهم اسکلت تک و تاپ اسپین و بقیه تکنیکها بصورت زنجیره ای هستند و در صورت اجرای صحیح بازیکن به مرور زمان تصاعدی پیشرفت خواهد کرد.


منبع:پایگاه تخصصی تنیس روی میز ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.