مراحل سه گانه فورهند

  مرحلهٔ قبل از ضربه (حالت آماده)

در فاصلهٔ حدوداً ۶۰ سانتى‌مترى از میز (به فاصله‌ٔ یک دست از میز) طورى بایستید که پاى چپ حدوداً به اندازهٔ یک کف پا جلوتر از پاى راست و در سمت چپ خط وسط میز قرار گیرد. (زاویهٔ بدن نسبت به میز حدوداً ۴۵ درجه شود) و شانهٔ چپ نیز به‌طرف تور قرار گیرد (توجه: شرح فنون آموزش داده شده براى بازیکنان راست دست مى‌باشد و بازیکنان چپ دست باید عکس این مراحل را عمل نمایند). در این حالت راکت را در دست راست بدن طورى نگهدارید که ساعد شما به موازات سطح میز باشد، زاویهٔ آرنج در حدود ۱۳۵ درجه و در زیر بغل هم زاویه‌اى در حدود ۳۵ تا ۴۵درجه تشکیل شود، شکل‌هاى زیر، وزن بدن (سنگینی) روى پاى راست قرار گیرد و پنجهٔ آن هم کمى به سمت خارج گردش کند. زاویهٔ راکت در این مرحله تقریباً عمود، دستهٔ راکت به‌طرف ران پا و سر راکت کمى به‌طرف بالا قرار مى‌گیرد.

  آفورهند  

اگر بخواهید ضربهٔ فورهند را به‌صورت رفت و برگشت منظم (کنترلی) و در قطر میز تمرین کنید، محل ایستادن شما (محل قرار گرفتن پاها) به این صورت است که در همان فاصلهٔ تقریباً ۶۰ سانتى‌متر از میز، طورى مى‌ایستید که امتداد فرضى خط وسط میز، پاى موافق (راست) شما را قطع کند و پاى چپ در سمت چپ خط وسط میز قرار گیرد.

 

v       مرحلهٔ هنگام ضربه (حالت آماده)

در این مرحله ، همزمان با حرکت راکت (که به‌طرف جلو ، بالا و چپ می‌باشد) ، و چرخش کمر ، وزن بدن به‌تدریج به پای جلو (چپ) منتقل می‌شود (انتقال وزن از پائی به پای دیگر به اندازهٔ یک‌سوم انجام می‌شود یعنی یک‌سوم وزن دائماً در حال انتقال است ، از پای عقب به پای جلو یا برعکس) و وقتی توپ در اوج جهش (و یا کمی قبل از اوج) قرار گرفت با راکت که زاویهٔ آن حالا کمی بسته شده به نقطهٔ ۳ توپ ضربه بزنید. شکل زیر

آفورهند 1

اگر توپِ حریف، نزدیک به تور روى میز شما اصابت کرد، به آن توپ در اوج جهش ضربه بزنید، ولى اگر توپ حریف نزدیک به لبهٔ میز شما برخورد کرد به آن توپ کمى قبل از اوج ضربه وارد کنید.

v       مرحلهٔ بعد از ضربه:

در این مرحله، حرکت راکت تا جلوى سر یا صورت و در سمت چپ آن ادامه مى‌یابد. زاویهٔ آرنج که قبلاً ۱۳۵ درجه بود به ۹۰ درجه مى‌رسد. زاویهٔ زیر بغل کمى بیشتر مى‌شود و وزن بدن هم به پاى جلو منتقل مى‌شود (شکل زیر)

آفورهند2

بازیکنان پیشرفته به‌علت سرعت بازى و رفت و برگشت توپ، مجبور هستند مرحلهٔ بعد از ضربه را کوتاه انجام دهند تا براى ضربهٔ بعدى سریعاً به حالت آماده قرار گیرند.

تذکر: در ضربهٔ فورهند، سعى کنید از چرخش مچ در ضربه زدن استفاده نکنید و آرنج نیز همیشه به‌طرف پائین قرار گیرد. شکل‌  زیر

آفورهند3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.